Blok IV. Jednou budu muset do práce…co pak? (Svět práce)
Cíl
Celková orientace v pracovním světě.
Očekávané výstupy
-
žáci se orientují v nabídce základních povolání a dovedou je charakterizovat
-
žáci chápou princip fungování trhu práce, znají základní práva a povinnosti zaměstnanců i zaměstnavatelů
-
žáci dovedou vyhledávat, zpracovávat a třídit informace o pracovních nabídkách a dokážou na ně adekvátně odpovídat
-
žáci se dovedou přiměřeně a sebejistě prezentovat
Výběr aktivit
Oddíl 1. Co je trh práce a k čemu je dobrý? (Trh práce)
-
Myšlenková mapa (Časová dotace: 90 minut)
-
Pracovní koláž (Časová dotace: 45 minut)
-
Jak hledat práci? (Časová dotace: 45 minut)
Oddíl 2. I já budu muset něčím být. Ale čím? (Profese a jejich charakteristiky)
-
O jaké povolání se jedná? (Časová dotace: 45-90 minut)
-
Neverbální profesní skupinky (Časová dotace: 30 minut)
-
Poradce pro zaměstnání (Časová dotace: 30 minut)
-
Profesní rodokmen (Časová dotace: 45 minut)
-
Rodinná pracovní anamnéza I (Časová dotace: 10 - 20 minut)
-
Rodinná pracovní anamnéza II (Časová dotace: 10 - 20 minut)
Oddíl 3. Chystám se do práce... (Hledání zaměstnání, životopis, pohovor, základy pracovního práva)
-
Kasuistiky – konkrétní inzeráty bez názvu pozic (Časová dotace: 30 minut)
-
Korektoři životopisů (Časová dotace: 30 minut)
-
Diskuze o povoláních našich blízkých (Časová dotace: 2 x 30 minut)
-
Neverbální komunikace (nejen) u pohovoru (Časová dotace 45 minut)
-
Pracovní činnosti (Časová dotace 40 minut)
Oddíl 4. Co po mě budou v práci chtít? (Požadavky zaměstnavatelů na absolventy)
-
Škálování kompetencí (Časová dotace: 35 minut)
-
Využívání času (Časová dotace: 45 minut)
Modelová lekce k tématu svět práce
-
Materiál vytvořený v projektu "KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji"
Modelový projektový blok k tématu svět práce (95 minut )
-
Struktura lekce
-
Domluva pravidel skupiny, Jak se cítím? (5 minut)
-
Kde pracují moji rodiče? (10 minut)
-
Kdo je kdo? (40 minut)
-
Dovednosti potřebné pro povolání (10-15 minut)
-
Vynálezy a jejich vliv na trh práce (20 minut)
-
Reflexe, Jak se cítím? (5 minut)
-
-
Pomůcky
Motivační spot
Dále také viz
-
Wedlichová I., Mrázová E., Šikulová R.: Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy, Most: Hněvín, 2007
-
Blažková, J.: Moje volba – pracovní učebnice pro žáky 8. a 9. tříd, Most: Hněvín, 2006
-
Horská V., Zemánková H.: Volba povolání – pracovní sešit, Most: Hněvín, 2005