O jaké povolání se jedná?
Motivační úvod
Motivační video – žákům pustíme pasáž z filmu Pekařův císař – písničku, v níž se objevují názvy profesí (služka, oráč, kamnář…). Učitel nejprve zadá žákům úkol: zkuste spočítat, kolik názvů profesí se v písničce objeví, zapište si profese, které v písničce zaslechnete. Po shlédnutí videa je možné diskutovat o charakteristikách jednotlivých profesí, které dnešní děti možná už ani neznají
Popis činnosti
Varianta 1
Po třídě (škole) rozneseme indicie k základním lidským profesím (např. lékař – bílý plášť, bolest, nemocnice…). Papírky s indiciemi budou mít různou barvu podle toho k jakému povolání patří. Žáci v menších skupinkách budou mít za úkol hledat a sbírat indicie (mohou běhat i dál než jen po třídě) a na jejich základě určit o jaké povolání se jedná. Pak budou mít také vysvětlit smysl indicií u jednotlivých profesí. Ke každému povolání bude cca 5 klíčových slov (tj. 5 papírků stejné barvy)
Varianta 2
Skupinky žáků dostanou souvislý popis povolání s vymazanými slovy a frázemi, která napovídají název povolání. Úkolem skupinky je určit o jaké povolání se jedná. Následuje diskuze a prezentace výsledků.
Závěry, reflexe
Žáci se lépe zorientují v základních povoláních a v jejich charakteristikách.
Pomůcky
Pasáž z filmu Pekařův císař (písnička), papíry a tužky
pro variantu 1
na jednotlivých různobarevných papírcích napsané indicie k vybraným profesím (5 papírků k jedné profesi):
Návrhy profesí a indicií:
-
barman:Oblek (pracovní oblečení), Nápoj (pracovní činnost), Pult (místo práce), Láhev (používá při přípravě), Utěrka (mytí sklenic), Peníze (placení)
-
zedník: dům (staví zedník), míchačka (používá při míchání betonu), lopata (pracovní nástroj), lešení (práce ve výškách), vodováha (prac. prostředek k určení roviny), montérky (pracovní oblečení)
-
novinář: telefon (získávání informací), počítač (zdroj informací, práce na počítači), mikrofon (při rozhovorech s lidmi), propisovací tužka (pracovní prostředek), časopis (do kterého píše), inzerát (je obsahem novin)
-
řezník: Nůž (používá k práci), Vepř (vepřové maso), Kostičky (design oblečení), Sekera (porcování masa), Jaternice (výrobek), Večerníček (Jája a Pája – řezník Krkovička)
-
sportovní komentátor: Sluchátka (pro komunikaci), Papír s textem (zapisuje čísla, jména), Mikrofon (mluvení), Stadion (pracovní místo), Rádio (vysílání sport.přenosů), Míč (sportovní potřeba)
-
sklenář: Diamant (řeže sklo), Skleník (skleněné tabulky), Krev (pořezání od střepů), Pravítko (určení rozměrů), Dveře (skleněné výplně), Střepy (ze skla)
-
školník: Školní židle (spravuje židle), Kotel (obsluhuje topení), Klíče (dveře ve škole), Tabule (opravuje), Kladívko (jeden z pracovních nástrojů), Montérky (pracovní oblečení)
-
vrátný: Pes (doprovod), Telefon (komunikace), Uniforma (prac. oblečení), Monitor (kamerový systém), Klíče (od střežené budovy), Závora (u vjezdu vrátnice)
-
zlatník: Lupa (prac. prostředek), Kočka (kočičí zlato – falešné zlato), Krabička (k uložení klenotů), Kleště (nástroj při práci), Král (nosí klenoty), Prsten (zlatnický výrobek)
-
meteorolog: Mapy (s nákresy o počasí), Družice (zaznamenává počasí), Tabulky (vyhodnocování a srovnávání údajů), Déšť (v předpovědi), Televizní zprávy (informace o počasí veřejnosti), Teploměr (měření teplot)
pro variantu 2:
pro každou skupinku připravený popis povolání s vymazanými místy
Technické požadavky
Video (DVD přehrávač) + TV (PC)
Časová dotace:
45-90 minut (v závislosti na počtu indicií a velikosti místa, kde budou žáci indicie hledat)