Blok II. Kdo vlastně jsem? (Sebepoznání)
Cíl
sebepoznání (zájmy, schopnosti, nadání), ujasnění si svých silných a slabých stránek
Očekávané výstupy
-
žáci znají základní vlastnosti svojí osobnosti důležité pro výběr školy a povolání
-
žáci vědí, jaké jsou jejich zájmy, v čem jsou dobří a jak lze jejich silné stránky využít při volbě povolání
-
žáci jsou prostřednictvím sebepoznávání motivováni k plánování vlastního profesního života
Výběr aktivit
Oddíl 1. Nevím, na co se hodím. Může mi někdo poradit? (Profesní diagnostika a poradenství)
Oddíl 2. Co jsem vlastně zač? (Osobnost)
-
Kreslení vizitek (Časová dotace: 30 minut)
-
Gordický uzel (Časová dotace: 20 minut)
-
Jak se to učím (Časová dotace: 20 minut)
-
Když dva dělají totéž, nemusí to být totéž (Časová dotace: 15 minut)
-
Levá nebo pravá hemisféra (Časová dotace: 25 minut)
-
Poznávání temperamentu (Časová dotace: 45 minut)
-
Kdo jsem? (Časová dotace: 30 minut)
-
Dokážete se soustředit? (Časová dotace: 25 minut)
-
Zkouška verbálních schopností (Časová dotace 45 minut)
-
Jak zvládáte konflikty? (Časová dotace 30 minut)
-
Jste extroverti nebo introverti? (Časová dotace 30 minut)
-
Dotazník pro deti a rodiče (Časová dotace 30 minut)
-
Kariérové kotvy (Časová dotace 30 minut)
-
Hodnoty a jejich naplněnost (Časová dotace 30 minut)
-
Měkké kompetence (aktivita pro ZŠ) (Časová dotace 45 minut)
Oddíl 3. Co mě baví a jak to využít? (Zájmy)
-
Inventura volného času (Časová dotace: 25 minut)
-
K čemu jsou dobré zájmy? (Časová dotace: 25 minut)
-
Co nejraději dělám? (Časová dotace: 30 minut)
-
Optimisté a pesimisté (Časová dotace: 45 minut)
Modelové lekce k tématu sebepoznávání
-
Materiály vytvořené v projektu "KaPoDaV – Podpora kariérového poradenství, podnikavosti pro udržitelný rozvoj a dalšího vzdělávání v Jihomoravském kraji"
Sebepoznání – profesní rodokmen
-
Struktura lekce
-
Domluva pravidel skupiny. Jakou mám energii? (5 minut)
-
Brainstorming na otázku: Co potřebuji vědět, abych se rozhodl o svém budoucím povolání? (15 minut)
-
Rodokmen povolání a diskuse Individuální (20 minut)
-
Zpětná vazba od člena rodiny individuální (5 minut)
-
Závěrečná reflexe programu. Jakou mám energii? (5 minut)
-
-
Pomůcky:
-
Struktura lekce
-
Brainstorming (10 min)
-
Činnosti - pracovní listy (20 minut)
-
Hodnoty (15 minut)
-
Zpětná vazba ke kariérnímu kolu (15 minut)
-
Dokončení kariérního kola (30 minut)
-
-
Pomůcky:
-
Struktura lekce
-
Domluva pravidel skupiny (5 minut)
-
Brainstorming na otázku: Co potřebuji vědět, abych se rozhodl o svém budoucím povolání? (10-15 minut )
-
Domino (10 minut )
-
Zpětná vazba od spolužáků (10-15 minut )
-
Holland párty (20-30 minut)
-
-
Pomůcky:
Motivační spot k Bloku II.
Dále také viz
-
Blažková, J.: Moje volba – pracovní učebnice pro žáky 8. a 9. tříd, Most: Hněvín, 2006
-
Horská V., Zemánková H.: Volba povolání – pracovní sešit, Most: Hněvín, 2005
-
Barett, J.: Motivační a osobnostní testy pro výběr povolání, Praha: Computer Press, 2004.
-
Mezera, A.: Pro jaké povolání se hodím? Praha: Computer Press, 2002.
-
Strádal, J.: Jak volit povolání. Praha: Informatorium 1995.
-
Valenta, J.: Učit se být. Praha: Agentura STROM a AISIS, 2003