Co nejraději dělám?
Motivační úvod:
Krátká diskuze na téma zájmy: "Každý z vás má určitě nějaké zájmy, něco, co rád dělá ve svém volném čase. Přemýšleli jste někdy o tom, jaký názor mají na vaše zájmy rodiče nebo učitelé? A znají vůbec vaše zájmy? Co třeba vaši rodiče vědí o vašich zájmech?"
Popis činnosti
Každý žák dostane dotazník „Co dělám rád“ (viz pomůcky níže). Žáci dotazník po sloupcích vyplní – nejprve uvedou 5 svých oblíbených aktivit, pak svojí představu o tom, co dělají rádi podle vlastních rodičů a nakonec svůj odhad, co je baví podle jejich učitele (nebo výchovného poradce). Po vyplnění dotazníku utvoří žáci dvojice a vzájemně si ukážou své seznamy. Každý žák vybere z dotazníku spolužáka 1 činnost, kterou (po odsouhlasení autora) představí celé třídě. Učitel následně vyjádří svůj tip na zájmy jednotlivých žáků a jeho názory se porovnají s odhady v dotazníku – žáci uvedou, v čem se odhad učitele shoduje nebo neshoduje se skutečností. Podobně lze pracovat i s dotazníkem „Co dělám nerad“
Závěry, reflexe
Dozvěděli jste se něco nového o sobě? Dozvěděli jste se něco nového o svých spolužácích? Jak důležitý je pro vás názor vašich rodičů a učitelů? Jaké důsledky pro vás mají činnosti, které děláte rádi? Jaké jsou výhody a nevýhody těchto činností? Co by se stalo, kdybyste nedělali činnosti, které děláte neradi?
Pomůcky
Pro každého žáka
-
dotazník „Co dělám rád“, (případně i obdobný dotazník „Co dělám nerad“)
Časová dotace
30 minut
Zdroj
Hermochová, S. a kol.: Hry do kapsy IV: sociálně psychologické, motorické a kreativní hry
Poznámka
Aktivita vyžaduje, aby učitel znal alespoň trochu zájmy a koníčky svých žáků.