Škálování kompetencí
Motivační úvod
Učitel může aktivitu uvést například takto: „Jistě už každý z vás ví, že až bude hledat práci, nebudou posuzovány jen jeho znalosti nebo některé dovednosti. Zaměstnavatelé dnes požadují i spoustu obecných kompetencí, které jsou důležité pro kvalitní zapojení pracovníka do pracovních činností. Zkuste nyní během 2 minut napsat, jaké dovednosti jsou podle vašeho názoru pro úspěšné vykonávání práce důležité.“
Po uplynutí limitu proběhne krátká diskuze z níž vyplynou základní kompetence pro trh práce. Následující aktivitou se žáci dozvědí jaké další různé kompetence jsou pro pracovní zapojení důležité a pro jaké konkrétní profese jsou důležité.
Popis činnosti
Každý žák dostane návrh různých kompetencí (ve sloupci), které zaměstnavatelé vyžadují po absolventech (příklady kompetencí - jako např. komunikativnost, flexibilita...- viz např. www.infoabsolvent.cz)
V předloženém seznamu kompetencí bude v řádku uvedeno několik různých profesí. Úkolem žáka je u každé kompetence oškálovat (např. na škále 1-4, obecně je lepší u škál udávat sudý počet voleb, aby žáci nemohli volit zlatou střední cestu), jak moc je daná kompetence pro danou profesi důležitá.
Následně se žáci seskupí do cca 4členných skupin a budou diskutovat o svých názorech na jednotlivé kompetence u konkrétních profesí. Každá skupinka má následně vytvořit jeden seznam. Pak proběhne třetí kolo – diskuze všech skupin dohromady. Výsledkem bude jediný seznam za celou třídu
Závěry,reflexe
Žáci si ujasní, že ve světě práce jsou důležité i jiné věci než jen vědomosti, ujasní si že v každém povolání jsou více nebo méně důležité určité obecné dovednosti.
Zároveň budou u žáků při této technice rozvíjeny i komunikativní dovednosti a schopnost spolupracovat
Pomůcky
Pro každého žáka:
-
papír a tužka
-
seznam kompetencí s profesemi a připravenými škálami (návod viz výše)
Pro práci ve skupinkách:
-
další kopie seznamu kompetencí
Časová dotace
35 minut