Neverbální komunikace (nejen) u pohovoru
Motivační úvod
Třída se rozdělí na menší skupinky, každá skupinka dostane obrázek znázorňující několik lidí v sociální interakci. Skupinky mají podle neverbálních signálů osob vymyslet k obrázku krátký příběh (kdo má ke komu jaký vztah, o čem se lidé na obrázku baví...kdo si co myslí...). Následuje prezentace jednotlivých příběhů.
Popis činnosti
Hra na personalisty: každý žák dostane pracovní list "Neverbální komunikace pohovor" (viz pomůcky níže) a soubor otázek k pracovnímu listu. Obrázky na pracovním listu je dobré nejprve jednotně očíslovat. Poté začnou žáci promýšlet své odpovědi na zadané otázky.
Přílad zadání:
Představte si, že jste personalisté, kteří rozhodují o přijetí či nepřijetí různých uchazečů o zaměstnání. Prohlédněte si náledující obrázky a zkuste odpovědět na následující otázky: Která osoba na vás působí nejistě? Která osoba vám může lhát? Která osoba před vámi něco skrývá? Která osoba na vás působí nervózně? Která osoba vám nevěnuje příliš pozornosti? Kterou z uvedených postav byste nejspíše zaměstnali a proč? Kterou z uvedených postav byste nikdy nezaměstnali a proč? Ke každé otázce můžete přiřadit jeden nebo i více obrázků. Následuje nejprve diskuze v menších skupinkách a následně v celé třídě.
Závěry, reflexe
Žáci mají možnost si uvědomit, jak důležité jsou u přijímacího pohovoru (a nejen u něj) neverbální signály. Mohou si začít lépe uvědomovat, jak působí jejich neverbální řeč, a mohou se naučit s ní lépe pracovat.
Pomůcky
Pro každou skupinku:
-
1 obrázek sociální interakce - možný vyběr ZDE + popisy situací
Pro každého žáka:
Poznámka
Výše zmíněné didaktické pomůcky lze dobře využít i jinými než navrženými způsoby.
Časová dotace
45 minut
Zdroje
Základní škola Dobřany
Erhard Thiel: Mluvíme tělem