Portfolia. Nevíte jak na ně? Zkuste novou metodiku "Žákovská portfolia: PROČ – CO – JAK?"

Portfolia. Nevíte jak na ně? Zkuste novou metodiku "Žákovská portfolia: PROČ – CO – JAK?"

Autorky z organizace JCMM Kariérový rozvoj přinášejí díky nové metodice jednoduché a v praxi osvědčené tipy, jak lze ve škole začít s žákovskými portfolii. Vycházejí přitom z jejich spolupráce se školami zapojenými do jejich projektu IKAP II

Možností, jak se pustit do portfolií ve škole je určitě více. Odkud ale začít? Autorky nabízejí možnost položit si 3 základní otázky:

  • PROČ? - Jaké jsou důvody pro zavádění portfolií ve škole?

  • CO? - Co by portfolia žáků měla obsahovat?

  • JAK? - Jak koncept žákovských portfolií uvést do praxe?

Po důkladném prozkoumání a zodpovězení těchto otázek můžete dostat dobrý základ pro nastartování života portfolií na vaší škole :-) Níže uvádíme přehled témat, která v jednotlivých částech metodiky najdete:

PROČ?
  • Kontext – portfolio a trh práce

  • Co je Portfolio?

    • Portfolio je…

    • V čem může být portfolio užitečné v rámci vzdělávacího systému?

    • Kde vidí potenciál portfolia zaměstnavatelé resp. trh práce?

  • Cíle portfolia

CO?
  • Návrh struktury portfolia

  • Co vše může být součástí portfolia?

  • Další možnosti strukturování portfolií

Já a moje cíle
  • Nastavování cíle

    • K čemu je dobré mít svůj cíl?

      • Vision board

      • Sraz po 10 letech

      • Máš své životní motto?

      • Jak si nastavit cíl pro svůj profesní život? Aneb Co ze mě bude?

    • Jak si stanovit cíl

    • Od cíle k realizaci: Akční plán

      • Studijní akční plán

Já a učení
  • Styly učení

  • Zmapování intelektu

  • Zmapování naučeného po předmětech

  • Školní úspěchy

  • Účast na školních projektech

  • Vzdělávání mimo školu (kurzy, workshopy, webináře …)

    • Studijní seznam

Já a volný čas
  • Jak z koníčků udělat své silné stránky?

  • Zmapování zájmové činnosti

  • Zmapování úspěchů v zájmových aktivitách

  • Zmapování činností: Co dělám, když mám čas pro sebe

  • Když je práce zároveň koníčkem

Já a moje zkušenosti
  • Zkušenosti z praxe a brigád (organizací/ firem)

  • Deník praxe a reference od zaměstnavatelů

  • Zkušenosti z projektů, dobrovolnictví, stáží

  • Jiné zkušenosti

Moje sebepoznání
  • Mapování kompetencí

    • O kompetencích

    • Mapování kompetencí

      • Přijímací pohovor na netradiční profese (kompetence + důkazy)

      • Statistika v prostoru

    • Co je pro mne důležité (hodnoty, potřeby a motivace)

      • Proč patří hodnoty do portfolia?

      • Co to jsou hodnoty?

      • Jak s hodnotami pracovat v portfoliu?

        • Zamysli se

        • Pyramida hodnot

      • Kariérové hodnoty

    • Sebepoznání

      • Model VITALS

      • Otázky k sebepoznání:“Kdo jsem?”

Já a trh práce
  • Vstup do tématu: Kam směřuje trh práce a co to pro mě znamená?

    • Kam směřuje trh práce

    • Jaké jsou aktuální požadavky trhu práce

  • CV / motivační dopis/ sebeprezentace (příprava na pohovor)

    • Sebeprezentace

      • Prezentace ve dvou minutách

  • Zmapování profesí (RIASEC) - Jak to, co o sobě vím, souvisí s volbou profese

  • Budoucnost trhu práce + kompetence pro 21. století

  • Kompetence pro 21.století (podle Strategie 2030+)

  • “Žádná práce není blbá”

  • Moje vysněná profese

    • Moje práce snů

    • Vyzkoušej si to!

JAK?
  • JAK zavádět PF na úrovni školy

    • 1. Stanovení cílů portfolia

    • 2. Průzkum stávajících aktivit

    • 3. Vytvoření přehledu existujících aktivit, doplnění chybějících aktivit

    • 4. Zavedení portfolií

    • 5. Podpora pedagogů

    • 6. Evaluace a zapracování případných změn

    • Přístupy k zavádění žákovských portfolií

  • JAK na reflexi

  • Proč je reflexe v portfoliu důležitá ?

  • Reflexe - kontext tématu

    • Reflexe jako součást Kolbova cyklu učení

    • Základní struktura procesu reflexe podle Gibbsova modelu

  • Praktické tipy k reflexi ve výuce

    • Instant

    • 4 otázky

    • Pro vizuální typy

    • Koncept reflexe 4F: Facts, Feelings, Findings, Future

  • JAK portfolia vyhodnocovat

    • Možná struktura pro vyhodnocování portfolia ve 4 krocích

      • 1. Rekapitulace

      • 2. Reflexe obecně: Celoroční zhodnocení“Kolo rovnováhy”

      • 3. Reflexe se zaměřením na jednotlivá témata/ předměty •“Co jsme se naučili”

        • “4 rohy”

        • “TOP kompetence” + třídění

      • 4. Ocenění, akční plán

  • JAK využít portfolia při individuální konzultaci

    • Příklad otázek pro individuální konzultaci vycházející z portfolia

  • JAK může portfolio vypadat aneb (doporučené) formy

    • PF Listinná forma (fyzická složka)

    • Digitální forma: Elektronické portfolio, e-portfolio (elektronické prostředí)

    • Další formáty portfolia: Start iD

      • Co je Start ID?

      • Proč Start iD? 

  • Návrh kritérií pro formativní hodnocení portfolia

  • Závěrečná rekapitulace JAK na portfolio

Metodika je k dispozici on-line ke stažení ZDE

Více inspirace k tématu portfolií najdete u nás na webu v modré sekci - přímý odkaz ZDE

 

 

© 2019 Pakt zaměstnanosti Plzeňského kraje, provozuje Regionální rozvojová agentura PK o.p.s, vytvořili v