Portfolia. Nevíte jak na ně? Zkuste novou metodiku "Žákovská portfolia: PROČ – CO – JAK?"
Autorky z organizace JCMM Kariérový rozvoj přinášejí díky nové metodice jednoduché a v praxi osvědčené tipy, jak lze ve škole začít s žákovskými portfolii. Vycházejí přitom z jejich spolupráce se školami zapojenými do jejich projektu IKAP II
Možností, jak se pustit do portfolií ve škole je určitě více. Odkud ale začít? Autorky nabízejí možnost položit si 3 základní otázky:
-
PROČ? - Jaké jsou důvody pro zavádění portfolií ve škole?
-
CO? - Co by portfolia žáků měla obsahovat?
-
JAK? - Jak koncept žákovských portfolií uvést do praxe?
Po důkladném prozkoumání a zodpovězení těchto otázek můžete dostat dobrý základ pro nastartování života portfolií na vaší škole :-) Níže uvádíme přehled témat, která v jednotlivých částech metodiky najdete:
PROČ?
-
Kontext – portfolio a trh práce
-
Co je Portfolio?
-
Portfolio je…
-
V čem může být portfolio užitečné v rámci vzdělávacího systému?
-
Kde vidí potenciál portfolia zaměstnavatelé resp. trh práce?
-
-
Cíle portfolia
CO?
-
Návrh struktury portfolia
-
Co vše může být součástí portfolia?
-
Další možnosti strukturování portfolií
Já a moje cíle
-
Nastavování cíle
-
K čemu je dobré mít svůj cíl?
-
Vision board
-
Sraz po 10 letech
-
Máš své životní motto?
-
Jak si nastavit cíl pro svůj profesní život? Aneb Co ze mě bude?
-
-
Jak si stanovit cíl
-
Od cíle k realizaci: Akční plán
-
Studijní akční plán
-
-
Já a učení
-
Styly učení
-
Zmapování intelektu
-
Zmapování naučeného po předmětech
-
Školní úspěchy
-
Účast na školních projektech
-
Vzdělávání mimo školu (kurzy, workshopy, webináře …)
-
Studijní seznam
-
Já a volný čas
-
Jak z koníčků udělat své silné stránky?
-
Zmapování zájmové činnosti
-
Zmapování úspěchů v zájmových aktivitách
-
Zmapování činností: Co dělám, když mám čas pro sebe
-
Když je práce zároveň koníčkem
Já a moje zkušenosti
-
Zkušenosti z praxe a brigád (organizací/ firem)
-
Deník praxe a reference od zaměstnavatelů
-
Zkušenosti z projektů, dobrovolnictví, stáží
-
Jiné zkušenosti
Moje sebepoznání
-
Mapování kompetencí
-
O kompetencích
-
Mapování kompetencí
-
Přijímací pohovor na netradiční profese (kompetence + důkazy)
-
Statistika v prostoru
-
-
Co je pro mne důležité (hodnoty, potřeby a motivace)
-
Proč patří hodnoty do portfolia?
-
Co to jsou hodnoty?
-
Jak s hodnotami pracovat v portfoliu?
-
Zamysli se
-
Pyramida hodnot
-
-
Kariérové hodnoty
-
-
Sebepoznání
-
Model VITALS
-
Otázky k sebepoznání:“Kdo jsem?”
-
-
Já a trh práce
-
Vstup do tématu: Kam směřuje trh práce a co to pro mě znamená?
-
Kam směřuje trh práce
-
Jaké jsou aktuální požadavky trhu práce
-
-
CV / motivační dopis/ sebeprezentace (příprava na pohovor)
-
Sebeprezentace
-
Prezentace ve dvou minutách
-
-
-
Zmapování profesí (RIASEC) - Jak to, co o sobě vím, souvisí s volbou profese
-
Budoucnost trhu práce + kompetence pro 21. století
-
Kompetence pro 21.století (podle Strategie 2030+)
-
“Žádná práce není blbá”
-
Moje vysněná profese
-
Moje práce snů
-
Vyzkoušej si to!
-
JAK?
-
JAK zavádět PF na úrovni školy
-
1. Stanovení cílů portfolia
-
2. Průzkum stávajících aktivit
-
3. Vytvoření přehledu existujících aktivit, doplnění chybějících aktivit
-
4. Zavedení portfolií
-
5. Podpora pedagogů
-
6. Evaluace a zapracování případných změn
-
Přístupy k zavádění žákovských portfolií
-
-
JAK na reflexi
-
Proč je reflexe v portfoliu důležitá ?
-
Reflexe - kontext tématu
-
Reflexe jako součást Kolbova cyklu učení
-
Základní struktura procesu reflexe podle Gibbsova modelu
-
-
Praktické tipy k reflexi ve výuce
-
Instant
-
4 otázky
-
Pro vizuální typy
-
Koncept reflexe 4F: Facts, Feelings, Findings, Future
-
-
JAK portfolia vyhodnocovat
-
Možná struktura pro vyhodnocování portfolia ve 4 krocích
-
1. Rekapitulace
-
2. Reflexe obecně: Celoroční zhodnocení“Kolo rovnováhy”
-
3. Reflexe se zaměřením na jednotlivá témata/ předměty •“Co jsme se naučili”
-
“4 rohy”
-
“TOP kompetence” + třídění
-
-
4. Ocenění, akční plán
-
-
-
JAK využít portfolia při individuální konzultaci
-
Příklad otázek pro individuální konzultaci vycházející z portfolia
-
-
JAK může portfolio vypadat aneb (doporučené) formy
-
PF Listinná forma (fyzická složka)
-
Digitální forma: Elektronické portfolio, e-portfolio (elektronické prostředí)
-
Další formáty portfolia: Start iD
-
Co je Start ID?
-
Proč Start iD?
-
-
-
Návrh kritérií pro formativní hodnocení portfolia
-
Závěrečná rekapitulace JAK na portfolio
Metodika je k dispozici on-line ke stažení ZDE
Více inspirace k tématu portfolií najdete u nás na webu v modré sekci - přímý odkaz ZDE