Vyhoření a jak mu předcházet
-
webové stránky spravované Katedrou psychologie PeF UK
-
snaha pomoci vyučujícím, aby se dokázali lépe bránit vzniku vyhoření.
-
na webu najdete výstupy z projektu „Supervize – prevence učitelského vyhoření“, který realizovala katedra psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy za finanční podpory Technologické agentury ČR
-
témata dostupná na webu:
-
Co je vyhoření? Jak ho poznat? Co lze dělat pro to, aby k vyhoření nedošlo?
-
Co je kolegiální sdílení, jaké jsou pro něj techniky a jaké lze očekávat výsledky?
-
Příběhy škol
-
praktické informační zdroje k tématu kolegiální sdílení v učitelství - např. kniha Techniky kolegiálního sdílení profesních zkušeností (Když spolu vyučující mluví o práci…) nebo video Typy sdílení pohledem lektorek
-
Psychohygiena aneb jak se radovat v okamžicích (ne)radostných (dostupné i ZDE)
(Ing. Alena Lochmannová, Ph.D., MBA, proděkanka Fakulty zdravotnických studií ZČU a vědecko-výzkumná pracovnice Katedry záchranářství, diagnostických oborů a veřejného zdravotnictví jmenované fakulty)
-
publikace , v níž na necelých 50 stranách naleznete spoustu inspirace a konkrétních technik pro každodenní psychohygienu
-
Obsah:
-
Stres jako stále bdělý démon … Nebo ne?
-
Identifikace individuálních zdrojů stresu
-
Stres na vlastním těle
-
Psychohygiena jako přirozená součást naší každodennosti
-
Vybrané techniky psychohygieny: Pěstujte vděčnost / Skutečně si vychutnejte svoji kávu nebo svůj čaj / Všímejte si / Všímavý rozhovor / Dýchejte / Bilancování na konci dne / Dopřejte si každý den jen svoji dvacetiminutovku / Buďte off-line / Užijte si všímavou procházku / Dbejte na kvalitní spánek / Hospodařte se svým časem / Hýbejte se / Emoce (až) na prvním místě
-
Závěr + Seznam použitých zdrojů a doporučené rozšiřující literatury
-
-
Psycholožka: Vyhořelý učitel jede na autopilota. Ani dva měsíce prázdnin nepomůžou
-
Učitelství nejde dělat bez toho, abyste se dostávali do složitých situací, vyhořelý učitel má ale jen minimum energie a těžko může být dobrý pedagog, říká psycholožka z Pedagogické fakulty Karlovy univerzity Irena Smetáčková, která se podílela na výzkumu stresu mezi českými učiteli. Ti pak trpí nespavostí i bolestmi a nejlépe by potřebovali ze školství odejít, vysvětluje. Za vyhoření ale může systémová chyba, málokdy je to selhání jednotlivců, dodává.
Zajímavé články k tématu
-
Syndrom vyhoření u učitelů (Jak vzniká a jak se mu bránit?)
(Infografiky jsou z dílny Nevypusť duši)