Metodické materiály k tématu předčasné odchody ze vzdělávání
Metodika prevence předčasných odchodů ze vzdělávání (2021, InfoKariéra v rámci projektu Vzdělávání 4.0 v Plzeňském kraji)
-
Obsah:
-
Metodika ( 1. fáze: Definování rizikových faktorů, 2. fáze: Zjištění výskytu rizikových faktorů u žáků současných prvních ročníků, 3. fáze: Zpracování dat a jejich vyhodnocení, Intervence).
-
Prevence (A. Primárně preventivní aktivity související s kariérovým vzděláváním a poradenstvím, B. Primárně preventivní aktivity související s klimatem školy).
-
Příklady dobrých praxí.
-
Organizace v kraji (na koho se obrátit)
-
Předčasné odchody ze vzdělávání ve vztahu k oblastem intervence krajského akčního plánování (KAP) (2021, Národní pedagogický institut, Podpora krajského akčního plánování 2016–2021 - projekt Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, jehož nositelem je Národní pedagogický institut ČR)
-
Autoři publikace se zamýšlejí nad tím, proč dochází k předčasným odchodům mladých lidí ze vzdělávacího systému a jak podpořit prevenci v této oblast
-
Obsah:
-
Čtenářská a matematická gramotnost – Veronika Fiedlerová, Květa Popjuková, Eva Růtová
-
Digitální kompetence – Marie Vaněčková, Eva Růtová
-
Odborné vzdělávání a spolupráce škol se zaměstnavateli – Martina Kaňáková, Eva Růtová
-
Podpora inkluze – Jan Matouš Malbohan, Veronika Fiedlerová, Eva Růtová
-
Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě – Kateřina Lichtenberková, Eva Růtová
-
Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické, environmentální) – Tomáš Cimbálník, Veronika Fiedlerová
-
Rozvoj kariérového poradenství včetně prevence předčasných odchodů ze vzdělávání – Eva Růtová, Petr Pokorný, Martina Hausdorfová
-
Rozvoj škol jako center celoživotního učení – Petr Paníček, Jana Bydžovská, Eva Růtová
-
Rozvoj výuky cizích jazyků – Lýdie Valešová, Jitka Kunčarová, Eva Růtová
-
Několik průřezových aspektů problematiky předčasných odchodů – Eva Růtová
-
Zdroje pro další studium tématu
-
-
k některým problémům jsou k dispozici také inspirativní příklady ze škol, v nichž jsou popsány možné způsoby řešení