Integrace cizinců (+ válka na Ukrajině)
Metodické materiály připravené MŠMT pro školy (všechny jsou dostupné na https://www.edu.cz/ukrajina/)
-
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka (28. 3. 2022)
-
Přehled ukrajinských zdrojů k distančnímu vzdělávání (23. 3. 2022)
-
Informace pro školská poradenská zařízení o tom, jak poskytovat poradenské služby žákům z Ukrajiny (21. 3. 2022)
-
Dvojjazyčné vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (21. 3. 2022)
-
Jak na organizaci adaptačních skupin (21. 3. 2022)
Materiály do výuky
-
Audiočlánky týdeníku Respekt (možno stáhnout i ZDE)
-
původní texty redaktorů týdeníku Respekt namluvené Ivanem Trojanem
-
-
-
web provozují organizace: Díky, že můžem, z.s., Post Bellum, z.ú. Web byl vytvořen v rámci projektu Festival svobody na školách.
-
aktualizovaný rozcestník sdružující vzdělávací aktivity a materiály, které poslouží učitelům a rodičům pro edukaci dětí ohledně války na Ukrajině.
-
Otevřená komunikace o tématu války na Ukrajině pomůže chápat souvislosti mezinárodního konfliktu včetně problematiky dezinformací nebo migrace. Záměrem také je vyvarovat se toho, aby žáci a studenti pod vlivem emocí a dezinformací hledali vinu za útok Ruska na Ukrajinu u svých spolužáků ruské nebo ukrajinské národnosti. Dostupné materiály zároveň zahrnují zdroje pro psychickou a emocionální podporu dětí a mladistvých
-
-
Válka na Ukrajině: materiály a aktivity JSNS k současnému dění
-
JSNS (dříve Jeden svět na školách) je jedním ze vzdělávacích programů organizace Člověk v tísni
-
materiály JSNS vám pomohou mluvit s žáky a studenty o ruské vojenské invazi na Ukrajinu, dopadech na životy běžných lidí, o uprchlících i o propagandě a mediálních manipulacích, které agresi předcházely a dále ji doprovází.
-
-
Dvě aktivity do výuky: Mluvte s žáky o současném válečném konfliktu
-
od organizace Škola Můj Projekt
-
možno stáhnout v pdf
-
-
Škola Můj Projekt - bezplatný přístup k oblasti občanské kompetence (do konce června 2022)
-
Tzv. Mapy učebního pokroku (MUPy) pomáhají žákům zaznamenávat, jaké dovednosti si již osvojili v různých oblastech, Plánují si přitom svůj další rozvoj a sami si určují aktivity a kroky, které jim pomohou dané kompetence lépe ovládat. Učitel jim k tomu poskytuje jen nezbytně nutnou podporu.
-
občanské kompetence - jde například o následující témata:
-
jaké základní normy fungují v demokracii, jak s nimi můžeme pracovat
-
jakých komunit jsme součástí, jak se zapojovat do dění kolem nás
-
jaké jsou hlavní problémy dnešního světa, jak můžeme přispět k jejich řešení
-
-
v prostředí MUPy online k nim najdete:
-
mapu učebního pokroku s popsanými uzlovými body pro vybrané ročníky
-
přes 80 aktivit do výuky
-
metodiky a videonávody pro učitele
-
-
Emoce a prožívání
-
Jak mluvit s dětmi o válce? ( verze v ukrajinštině je dostupná zde)
-
přehledná infografika Centra LOCIKA
-
-
-
článek s tipy od organizace Junák-český skaut
-
-
Reakce dětí a adolescentů na katastrofickou událost (podle věku) (verze v ukrajinštině je dostupná zde)
-
přehledná infografika Centra LOCIKA
-
-
Válka na Ukrajině: jak ji naše děti prožívají a jak s nimi o válce mluvit?
-
podcast Šance dětem
-
-
Tipy, jak se žáky mluvit o válce na Ukrajině a na co nezapomenout v diskuzích
-
tipy od organizace Člověk v tísni
-
-
Kontakty na krizovou pomoc v oblasti duševního zdraví
-
infografika od iniciativy Nevypusť duši
-
Jazyková podpora, materiály v ukrajinštině
-
Slovníčky, základní fráze dle témat , včetné brožurky "Ve škole - У школі")
-
materiály dostupné na google drive
-
-
Výukové materiály pro ukrajinské děti
-
od NPI ČR
-
připravené výukové materiály od českých učitelů pro ukrajinské děti. Mají soužit zejména českým učitelům, kterým přijdou do třídy ukrajinské děti, ukrajinským učitelům, kteří budou děti učit ve speciálně zřízených ukrajinských třídách, vychovatelům a asistentům, kteří budou s dětmi trávit čas v různých zařízeních a dospělým, kteří se jakkoliv budou těmto dětem snažit zpříjemnit čas v České republice.
-
-
Slovníčky i spousta tipů a materiálů pro děti
-
Facebookový profil Cácorky z Polánky (lze zobrazit i bez přihlášení k facebooku)
-
-
Základy češtiny zdarma pro uprchlíky / основи чеської мови безкоштовно (Facebooková skupina)
-
materiály, pomoc s překlady a výukovou češtiny (nabídka i poptávka) zdarma
-
-
Jak hledat pomoc v Česku - ЯК ШУКАТИ ДОПОМОГУ В ЧЕХІЇ (v PDF ke stažení ZDE)
-
základní informace pro uprchlíky od týdeníku Respekt (vyšlo v Respektu 10/2022)
-
4 stránky (dvojlist), který je možno vytisknout a předávat lidem prchajícím z Ukrajiny
-
Kontexty, doporučení a další informace
-
Podpora MŠMT v době válečného konfliktu na Ukrajině (komplexní rozcestník)
-
Pomoc ukrajinským školákům. Přehledně a na jednom místě (Národní pedagogický institut České republiky)
-
Metodiky, vzdělávací materiály a orientace v naléhavých situacích
-
-
Jak postupovat při začleňování do vzdělávání v ČR (v ukrajinštině ZDE) – příručka MŠMT pro rodiče ukrajinských dětí (7. 3. 2022)
-
Vzdělávací systém musí být připravený na větší podporu dětí s odlišným mateřským jazykem
-
tisková zpráva organizace EduIn (25.2.23022)
-
-
Krabička první záchrany pro učitele (metodický materiál NPI)
-
první dny a týdny s žákem bez znalosti češtiny ve třídě
-
-
Doporučení pro práci se školními kolektivy ve vztahu k ruské agresi vůči Ukrajině
-
stručný rozcestník na Edu.cz
-
-
Další podpůrné materiály pro pedagogy
-
průběžně aktualiovaný článek od Člověka v tísni
-
odkazy na materiály, metodickou i obsahovou podporu pro učitele i učitelky všech stupňů škol, kteří při výuce narazí na aktuální témata válečného konfliktu na Ukrajině.
-
-
Pomoc s hledáním školky či školy pro děti uprchlíků (nabídka i poptávka) - web Shkola.cz.
-
mapa škol, které jsou připraveny přijmout ukrajinské děti a poskytnout jim potřebnou podporu
-
školy se s nabídkou pomoci mohou přihlásit vyplněním formuláře.
-
Více informací o této iniciativě najdete v tomto článku
-
-
Nadační fond Děti Ukrajiny zaměřený na výchovu a vzdělávání ukrajinských dětí do 17 let
-
projekt, díky němuž můžou děti z válečné zóny své země pokračovat ve studiu ve školách v České republice tam, kde byly nucené přestat. Projekt nadačního fondu organizuje zajištění studia na prvním a druhém stupni základních škol v jednotřídkách ve školách po celé ČR. Pomoc probíhá prostřednictvím výuky dětí v jejich rodné řeči tedy ukrajinštině a to ve vybraných školách po celé České republice.
-
možnost zaregistrovat dítě - registrací získá možnost a právo pokračovat ve výuce a vzdělávání tam, kde byla násilným způsobem školní docházka přerušena. Možnost zajištění i mimoškolních aktivit či psychologické pomoci.
-
možnost zaregistrovat dobrovolníka/učitele/vychovatele, kteří na Ukrajině pracovali ve školství či získali pedagogické zkušenosti - mohou pomoci zajistit výuku ukrajinským dětem v České republice.
-
-
Mapa vytíženosti hraničních přechodů.
-
vytvořilo Česko.Digital tak ve spolupráci s Mapotic
-
pro možnost využít méně přetížené přechody a přejít přes hranice rychleji.
-
aktualizace dat probíhají několikrát denně. Všechny údaje shromažďují dobrovolníci na hranicích a vzhledem k povaze situace je nelze úplně ověřit. Tým stále pracuje na tom, aby získal další zdroje dat.
-
-
-
psychologická pomoc pro občany - válka na Ukrajině (adresář a doporučení, v ČJ i ukrajinštině)
-
Další materiály k tématu integrace cizinců
Krabička první záchrany pro učitele (metodický materiál NPI)
-
první dny a týdny s žákem bez znalosti češtiny ve třídě
-
provozuje META, o.p.s., která od roku 2004 podporuje rodiny s migrační zkušeností v rovném přístupu ke vzdělávání a začlenění do české společnosti.
-
mnohostranný rozcestník pro podporu práce s cizinci v českém (nejen) školském prostředí, mnoho informací, tipů a materiálů pro MŠ, ZŠ i SŠ
-
krátké video z díly Národního pedagogického institutu
-
Do Vaší třídy přijde cizinec. Neumí česky, nikdy do české školy nechodil a vy zase nemluvíte jeho jazykem. Stres pociťujete nejen Vy jako učitel/ka, ale také dítě. Znáte jeho příběh? A víte, kde hledat radu?
-
více info k tématu najdete i ZDE - NPI nabízí bezplatnou pomoc např. s překlady, tlumočením či zajíštěním prostředků na adaptačního koordinátora a jeho metodickou podporu